Seleträning

Nu har jag börjat träna med selen igen. I början gick det bra och jag kände mig taggad att lösa problemet. Jag använde mig återigen av klickermetoden. Redan efter några träningstillfällen kunde jag lugnt trä selen över huvudet på Lakritz. När jag satt på honom selen har jag sett till att det hänt något roligt. Han har fått gå ett par spår, leka med leksaker, söka godis, söka tuggben mm. Leksaker är dock ingen vidare bra belöning har jag kommit underfund med. Lakritz är för deppig nör man nyss satt på honom selen för att vara särskilt intresserad av att leka med leksaker. Spåra och söka gör han däremot med glädje trots selen. Ibland tycker jag inte att han verkar vara nedstämd när han har sele på sig, men då och då är han deppig när selen sitter på. Jag gjorde ett par experiment idag. Först försökte jag leka med Lakritz när han hade selen på sig. han var måttligt intresserad och brydde sig knappt, trots att jag verkligen försökte få igång honom. Efter en liten stund tog jag av honom selen, väntade ett tag och testade sedan att få igång en lek. Det gick hur lätt som helst. Jag behövde bara ta upp en leksak och visa för Lakritz så var han genast med på noterna. Vid ett annat tillfälle idag låg Lakritz och vilade och verkade lite nere efter en lång promenad. Jag tog av honom selen ooch vips var han full av bus. Det kan ju visserligen vara så att han ansåg att han vilat färdigt och att han piggnade till när jag tog av honom selen, det är svårt att veta. Men både jag och husse tycker att Lakritz är nere emellanåt när han har sele på sig. Det är så himla tråkigt!! Jag vill så gärna använda sele! :-( :-( :-(
 
Den nya läderselen har inte kommit, men jag tänker skicka tillbaka den, för det kommer inte funka bättre med den. Jag har provat en bogsele på lakritz i djuraffären och han reagerade likadant på den som han gör på y-selar :-( Plastspännet kan inte vara boven i dramat eftersom han har ett likadant spänne på halsbandet och det funkar ju hur bra som helst. Dock tänker jag istället göra ett till försök med en step-in sele. Jag tänker att man kanske kan klickerträna honom med step in selen och göra det hela till en konst. Step-in selar behöver ju inte träs över huvudet och det kan eventuellt vara där problemet ligger. Lakritz hade ju en step-in sele förut, men det har jag sålt. Jag tyckte inte om konstruktionen. Men är det så att jag kan få Lakritz att acceptera en sådan sele så spelar det ingen roll att modellen är lite konstig. Jag tror att man kan sy om den lite isåfall.
 
Det här seleproblemet får mig verkligen att må dåligt. Det tar så enormt mycket energi att vara glad och sprallig för att få lakritz att förknippa selen med roliga saker. Det hade ju varit mycket lättare om jag kunde se några framsteg, men det kan jag inte direkt. Visserligen kommer han självmant fram till selen nu, tack vare klickerträningen, så det är ju bra. Men det känns inte som att klickerträningen passar så bra när jag ska visa Lakritz att selen leder till något positivt. Det blir så långdraget och det slutar ofta med att jag lite bestämt får trä selen över huvudet på Lakritz, eftersom han drar undan huvudet så fort han märker att jag försiktigt försöker trä på selen. Egentligen ska jag ha tåla mod och vänta tills han själv sticker inhuvudet tillräckligt långt i selen, men det känns som att det aldrig kommer att hända. Dörför tänker jag att det är bättre att lugnt men bestämt sätta på selen utan att klicka och sedan göra något roligt med honom. Men jag vet inte... Det är så svårt. Jag är så trött på det här problemet. använder jag halsband istället för sele känns det fel och använder jag sele känns det också fel :-(
 
Idag har vi varit ute på en riktigt lång promenad, 6-7 km kanske. Vi var ute i ca 2 timmar. Visserligen gick vi inte hela tiden, utan stannade även och fikade :-) Givetvis fick Lakritz också lite fika, två hundkex och vatten. Jag brukar inte gå så här långa promenader med lakritz, men det kan inte vara någon fara om det sker någon enstaka gång.
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

flattiepawprints

En blogg om min flatcoated retriever Lakritz

RSS 2.0