Äta bajs och rulla sig i bajs

Ibland tycker jag att hundar fullkomligt verkar sakna hygientänk, exempelvis när hudar äter bajs eller rullar sig i bajs. Det är ju helsnuskigt! Jag har läst på om varför hundar äter bajs och de gör tydligen det för att de tycker att det är gott! De senaste veckorna verkar Lakritz ha fattat tycke för bajssmaken. Han har ätit bajs av diverse sorter och idag rullade han sig i en stor hög som han hittade under vår skogspromenad. När jag har haft möjlighet att ta honom på bar gärning i samband med sådant här, har jag tydligt visat att det absolut inte är okej att äta bajs. Men det är ju inte alltid jag upptäcker att han äter bajs eller rullar sig i  bajs förrän han är färdig och då är det helt meningslöst att korrigera. Fast ibland har jag faktiskt inte kunnat behärska mig, utan stackars Lakritz har fått sig en utskällning efteråt.
 
Han lyckades grisa ner sig en hel del idag när han rullade sig i bajs och givetvis blev det raka vägen in i duschen vid hemkomst. Jag hoppas verkligen att han kopplar ihop duschandet med bajsrullandet. Lakritz är inte vidare förtjust i att bli duschad, men han finner sig i det och försöker inte rymma ut från duschen. Jag har lärt honom att han ska stanna kvar i duschen tills jag säger "varsågod". Han kan också gå in i duschen på kommando, men visst brukar han ana oråd när det verkligen nalkas en riktig dusch och inte bara en snabb vända in där och få godis. Hundar är inte dumma. De är riktigt duktiga på att läsa av oss männsikor och förstår ofta saker långt innan vi anser att vi "berättat" det för hundarna. Det där med kroppsspråk är inte människans starkaste sida, inte jämfört med hundar i alla fall.
 
Jag hade kameran med mig ut idag, så imorgon ska jag ladda upp några bilder här på bloggen.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

flattiepawprints

En blogg om min flatcoated retriever Lakritz

RSS 2.0