Frikommando

Ett kommando som glöms bort av många är frikommandot. För mig är det otänkbart att inte använda frikommando. För er som inte vet vad ett frikommando är så är det ett kommando man ger till hunden för att visa att övningen är slut. T.ex. när man tränar hunden att stanna kvar. Då är det ju viktigt att man meddelar hunden när den inte behöver stanna kvar längre. Mitt frikommando är "varsågod" och jag anävnder det flitigt i flera olika situationer. Frikommandot är nästan som en belöning i sig.
 
Lakritz kan stanna på kommando när vi är ute och går och han går framför mig. När han har stannat och jag bestämmer att han får gå säger jag alltid "varsågod". I det här fallet blir "varsågod" som en belöning, han får fortsätta att gå. Jag använder även frikommando för att visa när Lakritz inte behöver sitta och ligga längre, för att ge honom klartecken att hoppa gå ur bilen, gå in/ut genom dörren och för att visa om han får hälsa på människor och hundar vi möter på promenader. Jag tycker att frikommandot är väldigt användbart och gör saker tydliga för hunden. Lär man inte hunden att den ska t.ex. sitta tills man säger något annat tror ju hunden att det är den som får avgöra hur länge den ska sitta. Då är det oschysst att klaga på hunden för att den reser sig upp när man inte lärt att sitta kvar och vänta.
 
Det gick bra för Lakritz att spåra idag, men han hittade bara en av de två godisar jag lagt ut längsmed spåret.Dock hittade han tuggbenet. Det blev han stolt över.
 
 
Sådana här skyltar finns det gott om där vi bor. Är det så farligt om hundar kissar en skvätt på gräsmattorna? Man tar ju självklart upp om de bajsar, tycker då jag i alla fall. Men det är det tyvärr många som struntar i. De kunde sätta upp skyltar och uppmana folk att ta upp bajs istället! 
 
Det är så mycket man inte får! Man får inte rasta hundar där och där och där och hundar får inte vara lösa där och där och där. Jag tycker att det är överdrivet.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

flattiepawprints

En blogg om min flatcoated retriever Lakritz

RSS 2.0