Aktivering och konster

I princip varje dag går jag igenom i huvudet vad Lakritz hittills har fått göra för roligt och vad det är som återstår. Detta gör jag för att förvissa mig om att han inte ligger och vilar för mycket. Tyvärr är det många hundar som vilar alldeles för mycket. Det är sorgligt att tänka på. Det är också sorgligt att tänka på alla hundar som ligger ensamma hemma timme efter timme när deras ägare är på jobbet. Men, men det var inte det jag skulle skriva om... Jag upplever att det är lite svårt att hitta på saker att göra med Lakritz eftersom vi ännu inte kan gå några långpromenader. Visst kan man vara ute länge ändå, för man behöver ju inte gå hela tiden. Men frågan är vad man ska hitta på... Det är mycket smidigare att bo i hus med tomt när man har hund tycker jag, helst en inhägnad tomt så att man inte behöver oroa sig över att hunden drar iväg på egna äventyr, blir överkörd av en bil eller liknande. Nu låter det kanske som att jag inte hitar på någonting alls att göra med Lakritz och så är det inte. Vi gör massor av saker, men det vore kul att få tips på lite nya aktiveringsövningar/lekar. Jag hittade precis en bok som heter "Aktivitetsboken" i min bokhylla. Jag hade helt glömt att jag har den boken. Jag har till och me varit till biblioteket och försökt låna den boken, men inte hittat på den. Det var ju lite komiskt att den funnitis i min egen bokhylla i flera år :-P Den ska jag kika i och se om jag får lite inspiration. För framtiden tänkte jag göra upp en lista här på bloggen över hur jag brukar aktivera Lakritz. Bra sätt att komma ihåg.
  • Träna konster/tricks
  • Gå promenader
  • Leka kurragömma
  • Låta Lakritz leka med andra hundar
  • Ha dragkamp
  • Söka godis/leksak/tuggisar/mat. Man kan t.ex. gömma i lägenheten, kila in i stammen på ett träd eller slänga ut i gräset.
  • Lägga godis/tuggis i toarulle/kartong och låta hunden riva upp det
  • Sätta snöre på en godbit och lägga under soffan. Godiset läggs under soffan eller någon annanstans där hunden inte kan komma åt det. Snöret lägger man så att det sticker fram. Meningen är att hunden ska dra fram godisbiten genom att dra i snöret.
  • Omvägsproblem. T.ex. jag klättrar över ett staket som Lakritz inte kan hoppa över. Sedan ropar jag på Lakritz och han får själv springa runt och leta efter en grind att ta sig in genom.
  • Ge Lakritz ett ben/tuggben.
  • Fylla tomma märgben med egen fyllning, t.ex. mixad blötlagt torrfoder.
  • Täna vardagslydnad
  • Hoppa upp på stenar/stubbar och sitta på dem. Bra övning för att få bättre kroppskontroll.
  • Leka och busa
  • Träna grunderna i apportering (linjetag och närsök)
  • Lägga korta spår
  • Stoppa godis i en aktiveringskula
Det är dessa aktiveringar jag kommer på så här på rak arm. Vi gör säkert en del annat också, men detta borde vara det mesta som vi förgyller våra dagar med, jag och min hund.
 
När jag ändå håller på att göra listor tänkte jag göra en lista på de saker vi lärt/håller på att lära Lakritz.
  • Sitt
  • Ligg
  • Stanna (från gående, sittande, liggande)
  • Inkallning (visselpipa eller kommandot "hit")
  • Uppmuntra att ta ögonkontakt
  • Fotgående
  • "Nära" - som fot fast Lakritz behöver inte ha ögonkontakt
  • Bakom - Lakritz ska gå bakom föraren på t.ex. en stig
  • "Häråt" - betyder att Lakritz ska följa med åt det håll jag är på väg. Han behöver inte komma ändå in till föraren som vid inkallning.
  • Nej - sluta med det du håller på med och ta ögonkontakt med mig.
  • Backa
  • Snurra (medurs)
  • Spinn (snurra moturs)
  • Zicksack - gå slalom mellan benen.
  • Åtta - gå i en åtta mellan förarens ben
  • Skall
  • Bakdelskontroll
  • Utställningsträning - stå som de ska stå vid en utställning och trava vid sidan
  • Inte gå ut genom dörrar i lägenheter/hus+bakluckan utan tillåtelse
  • "Sängen" - lägga sig i sängen på kommando och ligga kvar
  • "Dusch" - gå in i duschen på kommando
  • Vacker tass
  • Fånga godis som man kastar
  • Balansera godis på nosen
Nu kommer jag inte på något mer och nu måste jag gå ut med Lakritz.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

flattiepawprints

En blogg om min flatcoated retriever Lakritz

RSS 2.0