Färskfoder

Jag att ju börjat ge Lakritz färskfoder. Jag minns inte om jag skrivit det. Det funkar riktigt bra. Innan jag började med färskfoder var Lakritz lös i magen dagligen i cirka en månads tid. Efter att han fått skonkost (ris och torsk) i omkring en vecka, och blivit bra i magen, testade jag att fasa in torrfodret igen. Det gick bra till en början, men när andelen torrfoder blev stor blev Lakritz återigen orolig i magen. Jag förstod då att det berodde på fodret och bestämde mig för att byta foder. Eftersom jag länge funderat på att börja med färskfoder var det ett bra tillfälle att göra det. Jag fasade in färskfoder med ris och torsk och det gick hur bra som helst. Jag gav ganska mycket vom (komage) i början eftersom det ska vara bra för dåliga magar. Ganska snart gick jag över helt på vanligt färskfoder och det har gått hur bra som helst. Lakritz blev genast bra i magen av färskfodret och han fullkomligt älskar det. De förändringar jag märkt hittills är en mycket större aptit och annan avföring. Han bajsar inte lika stora lass längre, vilket tyder på att kroppen tar upp det mesta av fodret. I övrigt tror jag att Lakritz har lite mer energi, men det är inget jag är säker på. Det blir spännande att se om jag kan se ytterligare några förändringar när det gått längre tid :-)
 
Valet av färskfoder sort landade till slut på Pondus original.
Dagens middag blev extra lyxig. Pondus färskfoder+oxsvans :-)
 
Nedan ser ni Ponduskorvarna i vår frys (jag vet att den behöver frostas av). I helgen lyckades jag pressa in över 20 kg färskfoder i frysen :-)
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

flattiepawprints

En blogg om min flatcoated retriever Lakritz

RSS 2.0