Min dragster

Lakritz växer tydligen ojämnt. Jag har inte tänkt på det tidigare, utan bara tyckt att han har långa ben. Häromdagen frågade jag Lakritz uppfödare hur långt jag törs gå med Lakritz och hon sade då att det beror på hur han är byggd. Jag skickade över en bild till henne och det syntes tydligt att bakdelen är högre än framdelen. Det är inte så bra och därför lär vi ta det lugnare med promenerandet än vi kunde ha gjort om han var byggd mer som en vuxen hund. Jag brukar gå ca 2-3 km med Lakritz per dag, fast då låter jag honom vara mycket lös. Enligt uppfödaren kan man låta valpar/unghundar gå längre om man har de lösa än om man har dem kopplade. Är de lösa kan de ju själva välja tempo. Det kallas visst dragster när en hund har högre bakdel än framdel.
 
Nu har vi nyss varit ute på en liten runda. Det är så härligt att det blivit höst tycker jag. Jag har verkligen längtat efter hösten. Det är så fint när det är höst och luften känns så frisk. Lakrtiz har varit lös nästan hela vår promenad idag, trots att vi inte gått i skogen. Han är riktigt duktig nu! Jag hade kameran med mig så jag ska ladda upp några bilder.
 
Jag har fått reda på att Lakritz mamma+hennes syskon samt Lakritz mormor var/är likadana som Lakritz vad gäller sele. Det var lite intressant att få reda på. Lakritz mormor älskade att spåra, men varje gång hon skulle få på sig spårselen blev hon stel som en pinne, precis som Lakritz. Jag undrar vad det här reaktionen beror på. Jag har funderat mycket på det, men jag kommer inte fram till något direkt. Lakritz uppfödare verkade inte tycka att jag skulle sluta använda sele, men så klart tycker hon att det är bra om det går att träna bort beteendet. Jag har beställt en ny sele till Lakritz idag, eftersom han redan vuxit ur den gröna som jag köpte ganska nyligen. Den är inte reglerbar i halsen/bröstkorgen, utan bara runt bröstkorgen. Därför är den redan för liten framtill. Dumt att jag köpte en sådan sele... När den nya selen kommer ska jag försöka att få Lakritz att tycka att det är ok att få på sig selen. Vi ska göra massa roliga saker så fort han fått den på sig.
 
 
 
 
 
 
 
 
Lakritz är utestängd, som en straff för att han inte kom när jag visade att vi skulle gå in. Då stängde jag dörren och stod och tittade på honom ett tag. Genast blev han väldigt angelägen om att komma in :-P
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

flattiepawprints

En blogg om min flatcoated retriever Lakritz

RSS 2.0