Fästingsäsong igen

Sedan ett par veckor tillbaka går jag igenom Lakritz varje kväll för att upptäcka eventuella fästingar. Än så länge har jag inte hittat någon på honom, men  har en kollega som hittat en på sin ena hund, så visst har de vaknat till liv. Usch, de är så äckliga!
 
Jag har varit på Apoteket och köpt Frontline, trots att Serestohalsbandet Lakritz hade förra året skulle funka att använda ett tag till då jag köpte det så sent förra året. Däremot kommer halsbandet bara att vara verksamt till maj eller så, sedan skulle jag vara tvungen att köpa ett nytt fästingskydd. Eftersom jag fått för mig att det är bättre med Frontline vill jag inte låta honom ha Serestohalsbandet först. Jag tänker att det antagligen är olika typer av gift och vem vet hur de verkar tillsammans vid bytet? Det kanske inte alls blir bra och slutar med hemska biverkningar! Jag vet inte och personalen på Apotek verkar inte kunna djurläkemedel så bra, enligt de erfarenheter jag har. Orsaken till att jag inte vill använda Seresto är för att det är ett halsband. Nu när vi börjat träna räddning känns det väldigt onödigt att Lakritz ska ha ett halsband på sig hela tiden. Halsband innebär alltid en risk att fastna. Jag har hört om hundar som har strypt sig själva för att de fastnat i saker. Tänk om hunden skulle fastna i något när den är hemma själv t.ex. Jag är kanske rätt nojjig på den här fronten och låter aldrig Lakritz ha halsband när han är ensam hemma. Jag brukar också undvika att han har halsband på sig när han leker med andra hundar. Åtminstone valpar kan till och med dö om en lekkompis råkar få in en tass mellan hals och halsband. Fort som tusan ska det visst kunna bli en dödsfälla, så det behöver inte hjälpa att man står bredvid och har koll, enligt Lakritz uppfödare. 
 
Än har jag inte behandlat Lakritz med Frontline, men jag måste göra det snart. Jag märker att jag skjuter upp det, eftersom jag är orolig för biverkningar och inte gillar att sätta på honom sådant här gift. Fästingmedel består faktiskt av nervgift som ska angripa fästingens nervsystem så att den dör. Problemet är att hundar också kan reagera neurolgiskt på dessa medel. Tack och lov är det inte vanligt, men det förekommer. 
 
Nu är det sovdags, men först måste jag gå på fästingjakt i Lakritz päls...
 
Just det. Lakritz har fått en ny kompis :-) En flat som heter Stella och är 4 år.
Lakritz är den stora vovven till höger och Stella är den mindre. Tänk att lilla Lakritz blivit en sådan stor kille!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

flattiepawprints

En blogg om min flatcoated retriever Lakritz

RSS 2.0