Hunddagis

I höst börjar jag plugga igen och då måste Lakritz börja på hunddagis, alternativt gå hos en dagmatte/daghusse. Det är inte det lättaste att lösa det. Jag har eventuellt två dagisplatser på gång. Båda verkar okej, men ingen känns klockren.
 
Det ena är ett traditionellt hunddagis. Man kan lämna tidigt på morgonen och hämta sent på eftermiddagen/tidig kväll. Hundarna är tillsammans i olika boxar/rum, Personalen går en långpromenad och en kortare promenad per dag. Övrig tid ägnas åt att äta lunch, ta det lugnt i boxarna, eventuellt lite aktivering och kloklippning/öronrengöring/tandvård om så önskas. Det verkar alltså vara mycket tid som hundarna bara får ligga och göra ingenting, vilket känns trist. De har visserligen sällskap av varandra, men när de ändå mest ska vila kan det ju inte vara mycket till sällskap. Det är ju detta vilande och väntande på att något ska hända som man vill att hunden ska slippa till stor del när man skaffar dagisplats, så tänker iallafall jag.  Självklart måste hundarna vila och ta det lugnt också, men inte större delen av dagen! lakritz ska eventeullt börja sin inskolning där i mitten av maj.
 
Det andra stället kallar ägaren för ett hundfritids. Denna ägare åker runt till folk och hämtar upp hundar. Hon har ett stort specialgjort släp med många hundburar. När hon hämtat alla hundar åker hon hem till sig där hon har en stor rastgård samt ett hus med två rum inredda för hundarna. Under dagen låter hon hundarna leka, söka godis, bada, promenera, ta det lugnt osv. Det verkar som att hundarna har det roligare på det här stället. Problemet är att hon kommer hämta Lakritz ca 8:45 och sedan lämna tillbaka honom ca kl 14. Det innebär att Lakritz en del dagar kommer vara tvungen att vara ensam både innan hon kommer och efteråt. Det kommer visserligen inte bli jättelång tid, men man bör också tänka på att ca 1 timme och 40 minuter av den tiden dagmatten har hundarna hos sig, består av att åka i det där släpet. Det är väldigt lång tid, särskilt med tanke på att Lakritz inte är något fan av bilåkning. Det kanske inte alls kommer att gå. Men jag lär väl prova. Han ska börja gå hos den här personen en dag i veckan för att se hur det går.Dagmatten tyckte att det var bra att börja med en dag i veckan för att se hur han funkar i flcoken. Jag är inte ett dugg orolig för att han det inte kommer funka. Bilåkningen är jag däremot orolig för.
 
Lakrtiz tass är mycket bättre nu. Igår vågade jag till och med ta med Lakritz ut på en skapligt lång koppelpromenad, först på 1,5 vecka. Jag upptäckte igår att han fått skavsår på sporren av sin sko, eller rättare sagt antar jag att det är skavsår från skon. Det är svårt med skor. I djuraffären sade hon som hjälpte oss att man kunde dra åt skon hårt utan att vara rädd för att strypa blodförsörjningen. Jag har därför dragit åt skon rätt hårt. Kanske blev det för hårt? Problemet är att om jag inte drar åt den hårt sitter den inte kvar där den ska... Lakritz övade på att ha fyra skor på sig igår. Han var skeptisk och blev väldigt busig.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

flattiepawprints

En blogg om min flatcoated retriever Lakritz

RSS 2.0