Lagom är bäst

                              
 
 
Ett par dagar tyckte jag inte att Lakritz riktigt var som han brukar. Han verkade mycket slöare och åt inte upp sin mat. Det berodde antagligen på värmeböljan som varit, men som förstahundsägare blir man ju alltid lite extra nervös för minsta lilla. Jag tog tempen på Lakritz, för att kunna utesluta feber. Jag hade väntat mig en ganska hög kroppstemperatur pga att det var så varmt inomhus, men termometern visade bara 37,2. I vanliga fall brukar Lakritz ligga runt 38,5... Märkligt tyckte jag och för att vara säker tog jag tempen ytterligare två gånger med resutaten 37,3 och 37,5. Jag kontaktade Lakritz uppfödare och frågade om teperaturen var för låg, men hon tyckte inte att den var anmärkningsvärd, vilket kändes lugnande. Faktumet att Lakritz var slö och inte åt så mycket trodde hon berodde på värmen i kombination med mycket träning. Det fick mig att börja fundera en del. Aktiverar jag min hund för mycket? Det har jag inte varit orolig för sedan Lakritz blev runt året. Det verkade på Lakritz uppfödare som att hon tyckte det. Hon pratade om vikten av vila och återhömtning och att man kör sönder hunden om man inte låter hunden återhämta sig. Jag började då fundera på hur mycket vi tränar och motionerar och berättade det för henne, och då sade hon att hon tycker att det låter lagom, så hon hade nog en aningen sned bild av hur mcyket jag aktiverar Lakritz. Hon tyckte t.o.m. att jag kan börja konditionsträna Lakritz mer än jag gör idag. Eftersom Lakritz är röntgad med toppresultat menade hon på att jag kan låta honom springa upp till en mil när vi löptränar. Lakritz kommer inte bli imponerad av så långa löprundor. han sackar ju efter redan efter en eller två kilometer :-P Jag ska fundera på hur jag kan göra löpträningen roligare. Lakritz måste konditionstränas om han kunna bli räddningshund, så är det bara. Annars kommer han aldrig klara av det tuffa arbete som räddningshundar ska klara.
 
Hur som helst var det rätt nyttigt att fundera över träning och aktivering. Lagom är trots allt bäst :-) 
 
Lakritz fick ett par lugna dagar med kortare koppelpromenader och nu är han som vanligt igen :-)
Linda
2015-07-08 @ 16:14:17
URL: http://dreamfairysenzo.blogg.se

Vad bra att det inte var något fel på honom! Man blir ju alltid nojig när det är något som inte är som det ska. Hundar hanterar ju inte värme så bra, och ibland märks det inte alls och ibland tror man att det är något allvarligt.

Svar: Så är det :-)
None None




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

flattiepawprints

En blogg om min flatcoated retriever Lakritz

RSS 2.0