Hundar inom vård och omsorg

Än så länge har jag möjlighet att ta med Lakritz på mitt ena jobb, men det är inte omöjligt att det blir hundförbud snart. Chefen är inte vidare förtjust i att personal har med sig hundartill jobbet. Jag tycker att det är oerhört tråkigt när chefer har den här inställningen. Hundar inom vård och omsorg kan verkligen göra underverk! Det har jag fått tydliga bevis för när jag haft med mig Lakritz.
 
Jag kan knappt visa mig på jobbet längre, utan att de boende frågar efter Lakritz. De undrar hur det är med honom, och om jag har honom med idag, de vill se kort på honom, de vill ha kort på honom, de vill gå ut och gå med honom, de vill hålla i kopplet, de vill klappa honom, de vill kasta hans leksak o.s.v. Lakritz är ingen utbildad vårdhund. Han är "bara" en hund som älskar alla människor och sprider glädje runt sig. Han skulle antagligen inte vara någon optimal vårdhund heller. Han gillar inte att mysa och han blir nog lite väl glad och vild när han ska få hälsa på folk. Ändå tycker de flesta av de boende så mycket om honom och vill så gärna att han är med mig på jobbet.
 
Hundar är verkligen magiska. De kan nå fram till människor som vi själva inte kan nå fram till. Bara genom sin blotta närvaro sprider de glädje!
 
Ibland tycker jag verkligen att allergiska och hundrädda personer har för stor makt i samhället. På mitt jobb är det dessutom ingen som är rädd eller allergisk, men ändå är det inte självklart att man ska få ha hund med sig. Självklart måste hunden kunna sköta sig för att få vara med på jobbet, men kan den det ser jag inga som helst problem med att den får vara där och sprida glädje!
 
Jag hoppas att framtiden ser ljus ut på den här fronten för i hundarna finns en resurs som inte kan hittas någon annanstans.
 
Lakritz håller ställningarna på jobbet. 
 
Lakritz på jobbet.
 
 
Nu går Lakritz och husse på viltspårskurs. Stället där kursen hålls är tydligen ett riktigt fästingställe. Igår plockade vi 18 fästingar på honom efter kursen! De allra flesta hade dock inte hunnit bita sig fast, utan kröp bara omkring på Lakritz. Jag har aldrig sett så många fästingar på samma gång förut. Vi hade stor avrättning av allesammans här hemma! Fästingar borde inte få finnas! De är sååå äckliga!
 
Viltspår :-)
 
Jag har beställt några nya dummies så vi kan träna dummysök. Då behöver man många dummies. Jag beställde bl.a. den här dummyn:
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

flattiepawprints

En blogg om min flatcoated retriever Lakritz

RSS 2.0