Räddningshelg nr 2

 
I helgen var jag och Laritz på räddningsträning igen. Det var jätteroligt och Lakritz fortsatte att visa fina räddningshundsegenskaper <3 Men summan av kardemumman blev tyvärr att vi inte kommer få göra något inträdesprov. Ledarna tycker att Lakritz är för ung och menar att det är bäst att skynda långsamt. För att få göra inträdesprov måste hunden vara höftledsröntgad och det kan man inte göra innan 1 års ålder. Förut pratade de om att man skulle kunna skjuta upp inträdesprovet och göra det samtidigt som Delprov 1, men de verkar inte tycka att det är någon bra idé. Dock sade de att Lakritz i övrigt är lämplig för att gå räddningskurs. Jag är verkligen besviken över det här, men jag inser att det egentligen är bäst så här. Det blir sällan bra när man skyndar på saker, som borde få ta sin tid. Lakritz är i en ålder när det händer väldigt mycket och man kan inte pressa honom lika hårt som en vuxen hund.
 
Något som är roligt är att vi blivit erbjudna att vara med på de träningar som folket häromkring ordnar. De verkar träna flera gånger i veckan, så det finns ändå stora möjligheter till utveckling för vår del. Dessutom ska det starta flera andra räddningskurser inom ett skapligt avstånd. Redan i höst startar det en utbildning i Stockholm. Jag har redan tagit kontakt med den person som håller i den utbildningen och hört mig för.
 
Figurantintresset undersöks. Det hoppade ned en människa i lådan medan hunden såg på. Hunden släpptes sedan och man kollade hur angelägen hunden är att komma fram till människan. Lakritz var på god väg med att ta bort träskivan som täckte lådan.
 
Lakritz är uppbunden och väntar på sin tur att gå in i bursystemet. Denna helg fick vi krypa genom ett gallerbursystem i mörker tillsammans med hundarna. Lakritz klarade det bra, men han tyckte det var väldigt läskigt att bli buren ned genom ett hål från en högre våning till en lägre.
Ett stycke Lakritzryggsäck. Vi fick prova att bära våra hundar med en specialryggsäck. Det var inte alls lika tungt som jag hade väntat mig. Ryggsäcken var väldigt stabil.
Lakritz hittar en figurant i ett rör.
Man blir skitig...
 
På lördagkvällen skulle vi samlas kl 19. Vi blev vi uppdelade i två grupper. Varje grupp fick en varsinn karta med en markerad sträcka på 5,6 km att gå. Målet var någon form av lagerplats. När vi kom fram fick vi reda på att tre "boende från ett äldreboende" hade försvunnit och befann sig någonstans inne i det stora lagerområdet. Det hela var givetvis skådespeleri. Vår uppgift var att hitta dem. Vi delade upp oss och lät hundarna söka igenom området. Duktiga Lakritz hittade en av de försvunna <3 Ni skulle ha känt hur han drog när han fick vittring på den gömda människan! Han drog precis som han gör när han spårar. Jag lät honom dra iväg med mig och mycket riktigt fanns där en människa :-D
 
Jag hoppas att det snart blir mer räddnigsträning för mig och Lakritz! Än ger vi inte upp :-)



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

flattiepawprints

En blogg om min flatcoated retriever Lakritz

RSS 2.0