En diffus hälta

För drygt en vecka sedan haltade Lakritz en haöv dag. Det var en mycket diffus hälta och jag kände mig väldigt osäker på om Lakritz verkligen haltade eller om jag inbillade mig. Till slut kom jag fram till att han var halt och vi tog det lugnt i drygt tre dagar innan jag fick möjlighet att prata med Lakritz sjukgymnast. Hon trodde inte att det var någon fara eftersom hältan varade så kort och inte var uttalad. Jag fick därför rådet att successivt öka upp promenadlängden tills vi återigen kan gå en timme. Därmed har jag äkat promenadlängden med fem minuter per dag med start på 15-20 minuter. Nu är vi uppe i 45 minuter och än håller hältan sig borta. 
 
Förra veckan var vi på bilsemester i Norge. Lakritz fick då prova påa tt bo i tält. Det gick utmärkt, men Lakritz var lite sur över att han var tvungen att ha skor och ibland täcke på sig under nätterna. Skor fick han ha för att skydda tältet från klorna. Vi har åkt väldigt mycket bil och sovit på olika platser varje natt. Lakritz var så duktig under de långa bilfärderna. Han låg och vilade och klagade inte ett enda dugg. Det hade jag inte trott! Han gillar ju inte att åka bil och det har inte förändrats, men han fann sig i det och var så duktig.
 
I övermorgon ska vi till sjukgymnasten. Det ska bli skönt att få Lakritz bedömd efter hältan. Det var ju lite typsikt att han skulle börja halta just när vi hade ett uppehåll med rehabbesöken pga semesterresan! Men huvudsaken är att hältan inte kommer tillbaka! På torsdag har Lakritz tid för second opinion hos en ortoped på ett nytt djursjukhus Det ska bli väldigt intressant att få ta del av den ortopedens bedömning och jag hoppas att hon kommer bekräfta att allt ser bra ut för Lakritz. Innan vi åkte till Norge blev Lakritz bedömd av chefen på ReDog och han sade att Lakritz rehab går fint! Han sa att Lakritz känns bra i armbågslederna och när jag frågade om bakbenen undersökte han även dem. Han fick fram en smärtreaktion som han förklarade berodde på att Lakritz är kort i musklerna. Jag strechar därför hans bakben daligen nu.
 
 
 
Lakritz sträcker ut sig i tältet :-D



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

flattiepawprints

En blogg om min flatcoated retriever Lakritz

RSS 2.0