På väg mot träning

I morse när vi gick upp vid 7 var det -22 grader. Nu är klockan 8:30 och det är fortfarande väldigt kallt. Vi är på väg mot räddningsträning med kursen, som alltid när det är lördag. Den här gången är husse med, så det är därför jag kan sitta och skriva ett inlägg. Lyxigt med privatchaufför! 
 
Förra lördagen var det ca -10 och då svettades jag faktiskt mer än jag frös! Ganska konstigt, men skönt att slippa frysa. Nu återstår att se hur det går idag. Lakritz hanterar kyla rätt så bra. Det han har problem med är snarare snön, som fastnar i tassarna och blir till hårda isklumpar. Jag klipper håret mellan trampdynorna och smörjer in tassarna med hundsalva innan vi går ut, men det fastnar en hel del ändå. Dessutom får han köldkramp i tassarna när det är nedåt -15 eller kallare. Därför har jag börjat ha täcke på honom då. Folk säger att det ska hjälpa mot köldkramp i tassarna, men jag kan inte säga att jag märkt någon skillnad. Dock är det säkert skönt för honom att ha täcke när det är så pass kallt. Jag har också beställt en uppsättning hundskor som är gjorda för att användas i snö, men de har jag inte fått hem än. Lakritz lär intw bli imponerad... Skor är inget han gillar direkt. Men förhoppningsvis vänjer han sig. Han brukar vänja sig vid det mesta till slut, bortsett från selar då.
 
Appropå selar så går det väldigt bra för Lakritz att ha sele på räddningen. Då måste han helt enkelt ha sele, annars drar han sönder halsen. Han blir så taggad och på när han ska söka, så då drar han för kung och fosterland. Jag kan knappt hålla honom! Det är rätt komiskt att jag som är minst i räddningsgruppen har dem största och ty gata hubden av alla! Men det ska inte vara något som stoppar oss! Det är en perfekt motivation till att träna mycket styrka. Hur som helst är han glad trots att han har sele och det är nog bara jag som märker att han är lite, lite dämpad. 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

flattiepawprints

En blogg om min flatcoated retriever Lakritz

RSS 2.0